Tuż przed pandemią niektóre stanowiska HR zostały przemianowane i przemianowane na „menedżera szczęścia”, ponieważ kluczowa rola menedżerów HR zaczęła koncentrować się na ogólnym zadowoleniu pracowników. Jak zmieniły się stanowiska pracy w ciągu tych dwóch lat i jak możesz wspierać zaangażowanie pracowników w kulturę firmy, niezależnie od tego, czy pracują w biurze czy w domu?
Zmiany w benefitach firmy
Czasy przed pandemią wypełniały imprezy firmowe, spotkania bezpośrednio w biurze, imprezy grillowe na tarasie/ogrodzie i inne wyjątkowe wydarzenia w ciągu roku. Na tej podstawie, obok obowiązków administracyjnych, HR managerowie stali się wewnętrznymi ,,event managerami,,. Wydarzenia te po części powoli wracają do życia zawodowego, ale istnieją różne ,,benefity,, firmowe, które na stałe zagościły w naszym życiu i nie zostaną anulowane.
Mówimy o upominkach, premiach i bonach do wynagrodzeń obejmujących kulturę, sport czy zdrowie i wielu innych, których kluczowe funkcje polegają na tym że są aktywnościami i nie są połączone z miejscem pracy. Menedżerowie HR i pracownicy, wszyscy czerpią korzyści z tej zmiany środowiska po pracy. Menedżerowie HR nie są zmuszeni utrzymywać niektórych benefitów i pracownicy mogą wybrać opcję, z której korzystają najbardziej.
Benefity te stwarzają jednak nowy rodzaj problemów – zmniejszają zaangażowanie pracowników w kulturę firmy. Ludzie się nie znają zadobrze i spędzają ze sobą znacznie mniej czasu, a te korzyści sprawiają, że problem jest jeszcze większy. Co może z tym zrobić menedżer HR? Jak wyeliminować ten negatywny wpływ?
Pracownicy muszą wiedzieć, że firma dba o nich
Według badania Dell Technologies Gen Z: Future is coming, 38 procent Respondentów chce pracować w organizacji, która poważnie traktuje problemy społeczne i środowiskowe.*
% Respondentów chce pracować w organizacji, która poważnie traktuje problemy społeczne i środowiskowe
Życie firmy i korzyści muszą być dostosowane do tego odkrycia. Przestań kłaść nacisk na elastyczny czas pracy i regularne biuro w domu jako korzyści dla firmy. To już standard, a nowe pokolenie (choć świadomość ta rozkwitła już u milenialsów) bardziej dba o kulturę firmy, wartości i podejście do odpowiedzialności społecznej i zarządzania zespołem. I tak, nawet jeśli pracują w domu.
Rekomendujemy organizowanie działań CSR w ramach czasu pracy lub umożliwienie pracownikom udziału w działaniach wolontariackich w dni robocze.
Jeśli firma raportuje jakieś wartości, głównym wzorem dla jej zastosowania powinien być właściciel firmy, najwyższe kierownictwo i dział HR. Dobrym przykładem jest klucz, kierownik HR nie może prosić współpracowników o noszenie masek na twarz w biurze, jeśli sam tego nie robi. Problem z reputacją odzwierciedlający tę logikę pojawił się ostatnio w Apple. Rozpoczęli kampanię na temat elastyczności pracy i tego, jak ich produkty pomagają firmom w zapewnianiu pracownikom elastyczności, której potrzebują. Ale jednocześnie Apple poprosił swoich pracowników, aby wrócili do swoich biurek w ostatnich miesiącach.
Ludzie pamiętają każdą krzywdę, jaka im się przytrafia, a to na bardzo długo zaszkodzi reputacji pracodawcy.
Jak więc komunikować i wzmacniać wartości i życie firmy, aby pracownicy mogli czuć się dobrowolnie zaangażowani?
Uprość życie pracowników, ale zwiększ zaangażowanie
Jak to osiągnąć? Kluczowym problemem jest dystrybucja świadczeń. Nowości, a także podstawy dotyczące benefitów i życia firmy powinny być odpowiednio komunikowane i udostępniane w jak najprostszy sposób.
TULIP – chmura do zarządzania benefitami i eventami
Organizowanie korzyści i wydarzeń firmowych można zautomatyzować i uprościć, przenosząc te procesy na platformę chmurową.
Moduły benefitowe i eventowe TULIP zostały zaprojektowane przez informatyków we współpracy ze specjalistami HR, dzięki czemu idealnie spełniają potrzeby działów HR. Moduły upraszczają zarządzanie korzyściami i wydarzeniami, rozwiązując następujące problemy:
1. Więcej dostępnych przedziałów czasowych
Dotyczy to masaży biurowych, szkoleń grupowych lub warsztatów z ograniczoną liczbą uczestników. W TULIP menedżer HR tworzy listę dostępnych przedziałów czasowych, a pracownicy po prostu wybierają te, które mają się zalogować. Jeśli istnieją limity liczby uczestników, mogą wpisać się na listę oczekujących.
2. Więcej opcji dla jednego benefitu
Czy zapewniacie pracownikom zmienne benefity? Czy mają możliwość wyboru korzyści z listy, podczas gdy inne nie są dostępne w wybranym czasie? Można to również rozwiązać w TULIP. W systemie jest prosta funkcja, która w przypadku świadczeń zmiennych natychmiast dezaktywuje inne świadczenia po wybraniu przez pracownika tego, z którego chce skorzystać.
3. Funkcja administracyjna dla HR
Dział HR może w pełni kontrolować kategorie wydarzeń, tagi oraz liczbę uczestników. Pracownik widzi dostępne wydarzenia i korzyści bezpośrednio na koncie TULIP, a menedżer HR może pracować z raportami w czasie rzeczywistym.
Chcesz zarządzać korzyściami i wydarzeniami firmy w chmurze? Spotkajmy się na sesję demonstracyjną!
Metody pomiaru satysfakcji pracowników
Jak możesz mierzyć zadowolenie pracowników z różnych czynników, takich jak stanowisko pracy, zadania w pracy, wyniki firmy, wartości i inne?
Istnieją klasyczne, oldschoolowe sposoby: regularne kwestionariusze satysfakcji i wywiady. Ale to podejście ocenia tylko subiektywne odczucia i wyniki pracownika, a nie ogólny przegląd.
Jeśli firma wymaga ogólnych wyników zadowolenia pracowników, istnieją nowe sposoby pomiaru.
Sociorating wyznacza międzynarodowy standard pomiaru warunków społecznych w organizacjach. Metodologia umożliwia porównywanie organizacji niezależnie od wielkości i sektora przemysłowego. Wykorzystują platformę internetową do pomiaru poziomu innowacyjności, zaufania, identyfikacji, satysfakcji i odpowiedzialności w organizacjach. SocioRating pomaga przewidzieć długoterminową wartość organizacji, jej trwałość i wpływ na społeczeństwo. Więcej informacji o tej metodzie: https://www.sociorating.org/.
Podsumowując metody zwiększania zaangażowania pracowników:
- Zapewnij świadczenia, których naprawdę wymaga się od pracowników
- Pracuj i żyj zgodnie ze swoimi deklarowanymi wartościami
- Wdrażaj działania CSR do czasu pracy
- Komunikuj życie firmy różnymi kanałami i rób to wielokrotnie
- Zdigitalizuj procesy firmy do chmury
- Mierz satysfakcję pracowników, oceniaj i pracuj z zebranymi danymi
CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ?
Dołącz do naszego newslettera a najnowsze informacje trafią prosto do Twojej skrzynki odbiorczej.